lördag, november 20, 2010

5. "Talmystik i klimatfrågan"

För att uppmärksamma att The Pilotwave fyller fem år ska vi alltså utse de fem bästa posterna sedan starten. På femte plats har vi den här från december 2008.

Vad gäller kompositionen kan jag väl tycka att inledningen är lite torftig och trög, men det tar sig ett par stycken ner, och det artar sig till en fin logisk kedja med fakta utströdda på behövliga platser. Rubriken är också ganska slagkraftig och dessutom i harmoni med den, som jag tycker, motiverade raljerande ton texten i vissa delar antar.

Angelägenheten är det ju verkligen heller inget fel på. Det handlar om ett vägval med stora konsekvenser för Europa, i alla fall om politikerna känner sig bundna av beslutet de fattat. Ifråga om originalitet tycker jag också posten står sig väl. Jag kan inte påminna mig att någon inom den del av det mediala landskapet som jag kan överblicka framförde samma sak utan att också ifrågasätta att det alls finns ett behov av att begränsa klimatpåverkan.

För det borde någon ha gjort. Att till och med vettiga politiker som Christoffer Fjellner stämde in i hyllningskören visar att det fanns en brist på alternativa perspektiv i en viktig fråga. Och det är ju där bloggosfären kommer in i bästa fall.

En passus som drar ner helhetsintrycket är det lite tama inflikandet av att jag skulle återkomma till Sternrapporten ”inom kort” – vilket jag aldrig gjorde. Jag minns att det berodde på att jag var lite osäker på vad jag egentligen tyckte om diskonteringsränta och angränsande ämnen. Men meningen är ju att det som publiceras här ska vara så genomtänkt att inga sådana annonseringar behövs. Och då kan det inte bli bättre än femte plats.