tisdag, november 29, 2005

Inte Aktuellt

Det tycks mig som om de flesta bloggare för det mesta anknyter sina inlägg till aktuella händelser. Varför, undrar jag. Att något pågår just nu är nyligen inträffat är förvisso ett skäl till att man börjar tänka på en sak, men det finns ju så många andra. De flesta av mina funderingar är i alla fall inte relaterade till något aktuellt alls, och i den mån jag går och tänker på nyheter har jag sällan hunnit tänka klart innan det upphört att vara nyheter. Visst är det mesta av det man talar om med folk i sin omgivning aktualiteter, men det är väl inte bara bra att det är så? Är inte de bästa umgängena man har de där man kan ta upp precis vad som helst som man råkat tänka på och velat diskutera med någon? Och när jag skriver här, varför skulle jag försöka ta rollen som något slags nyhetsmedium inom mina intresseområden? Nej, här, på min blogg, tänker jag skriva precis vad som faller mig in. Och även om jag i och för sig inte vet vilken läsekrets min blogg kan tänkas få, föreställer jag mig att den intresserar sig mer för sådant som är vältänkt och originellt men inte baserat på någon omedelbar aktualitet än vice versa.