lördag, januari 07, 2006

Kommentar till "Om utsläppsrätter"

Mikael Ståldal är inte odelat positiv till utsläppshandeln som jag skrev om igår. Så här skriver han i en kommentar:
”Själv har jag inte så höga tankar om EU:s utsläppshandelssystem. Den nuvarande utdelningsstrategin riskerar att skapa godtycke och korruption då det inte finns några tydliga regler för hur utsläppen ska fördelas. Om utsläppen ska minskas, och det är ju syftet, så kan inte alla aktörer få i enlighet med historiska utsläpp. Det är dessutom konkurrenshämmande då nya aktörer för svårare att ta sig in på marknaden. Vidare så är systemet inte helt 'tätt' då gränsen för vad som ska ingå inte är glasklar och det finns en del kryphål.

(Transportsektorn är ju inte med, så priserna på fordonsbränsle lär inte påverkas.)

Det finns dessutom en fara med systemet då det tenderar att invagga folk i en (troligtvis falsk) trygghet att nu löser sig problemen av sig själv, nu behöver vi inte göra något mer. T.ex. så brukar kärnkraftsmotståndare hävda att det nu är oproblematiskt att lägga ner svenska kärnkraftverk då utsläppsrätterna garanterar att det inte blir någon utsläppsökning av fler kolkraftverk[...].”
Det är ju bara att hålla med. Jag tycker i och för sig trots detta att det är bra att utsläppshandeln kommit i gång (och min tillfredsställelse över den inköpta CO2-rätten kvarstår), men det är mer för vad jag menar att systemet kan utvecklas till än vad det är idag.