torsdag, oktober 30, 2008

Systemet och politiken

När allianspartierna var i opposition klagade deras företrädare på att myndigheter tog sig uppgiften att bilda opinion inom sina respektive områden. Det verkar dock inte ha bottnat i någon särskilt stark övertygelse, i alla fall inte hos någon som får bestämma något, för någon egentlig förändring har vi inte sett till. Vissa opinionsbildande myndigheter har lagts ner, men eftersom det inte finns någon som helst konsekvens ifråga om vilka myndigheter som drabbats, verkar det inte bero på något principiellt motstånd mot just den delen av deras verksamhet. Som Mattias Svensson påpekar i senaste Nyliberalen (3/2008):
”Varför avskaffades just Integrationsverket och Arbetslivsinstitutet som drev en ideologisk agenda motsatt regeringens, medan andra opinionsbildande myndigheter som Folkhälsoinstitutet och Barnombudsmannen blir kvar och får ökade resurser.?”
Och Systembolaget opinionsbildar som aldrig förr. Det är visserligen till formen ett bolag och inte en myndighet, men med tanke på dess ställning som statlig monopolist är den skillnaden i sammanhanget inget annat än just en formsak. Senaste kampanjen heter ”Fyllelogik”. På en stor affisch med massor av textrutor berättas om allt våld, all sjukdom, all död som skulle drabba oss om alkohol fick säljas i matbutiker. Den har slagits upp över två sidor i våra dagstidningar, och på Systembolagets hemsida berättar man stolt att den redan skickats till 1000 gymnasieskolor.

Jag mejlade kundtjänst och frågade på vilket sätt det ingår i Systembolagets uppdrag att opinionsbilda mot en tänkbar lagändring som skulle innebära att alkoholmonopolet avskaffades. Detta är svaret jag fick:
"Syftet med kampanjen 'Fyllelogik' är inte att bedriva opinionsbildning mot en tänkbar lagändring. Det är en politisk fråga. Syftet är istället att informera om fördelarna med vårt monopol och varför vi finns. Det ingår i vårt uppdrag då vi i vårt avtal med staten är ålagda att 'lämna information till allmänheten om de risker som är förenade med konsumtion av alkoholdrycker'."
Jaså. Titta på affischen en gång till. Högst upp, jämte rubriken, finns en ruta med texten ”Starköl, vin och sprit säljs i mataffärerna”. Allt elände som beskrivs återfinns i rutor som man kommer till med pilar från den här på toppen; det är den som är roten till allt det onda. Om inte det är att opinionsbilda mot alkoholförsäljning i mataffärer, då vet inte jag vad som är det. Systembolaget lyckas tydligen tolka in precis vad som passar i att ”lämna information till allmänheten om de risker som är förenade med konsumtion av alkoholdrycker”.

Och det är för övrigt inte det enda man lyckas med här. Nej, för utöver att påminna oss om hur principlös vår regering egentligen är påvisar man med kampanjen ytterligare en fördel med försäljningsmonopolet: det är ett oslagbart sätt att finansiera kampanjer.