onsdag, april 28, 2010

Koldioxidproblemet i Göteborg

I dagens GT kan man läsa följande:

"Koldioxidhalterna i Göteborg är för höga. Trots mångårigt arbete för att få ner utsläppen överskrids EU:s luftkvalitetsnorm på 400 ppm cirka 100 dagar om året i delar av centrala Göteborg. Detta skriver Miljöförvaltningen i sin årliga miljörapport. Kommunen måste nu visa upp en handlingsplan för att uppfylla luftkvalitetskravet. Trafiknämnden har tillsammans med ett antal andra facknämnder i kommunen fått i uppdrag att inkomma med förslag på åtgärder som kan bidra till att sänka utsläppen ytterligare."

Nej, det där var bara ljug. Så stod det förstås inte. Det skulle dock ha varit en rimlig bakgrund till det som faktiskt stod där:

"Det kan bli förbjudet redan 2012 att köra i centrala Göteborg med en äldre bil eller en bil som drar mer än en liter bensin per mil. Det föreslår Trafikkontoret som vill göra centrum till en miljözon."

Den verkliga bakgrunden är tyvärr allt annat än rimlig. ”Äldre bil” , dvs. en som inte uppfyller Euro 2, har jag i och för sig inga särskilda synpunkter på; det är ”bil som drar mer än en liter bensin per mil” som saknar skälighet. Det verkar som om myndigheter och lagstiftare anser sig ha fått ett carte blanche vad gäller åtgärder för att minska koldioxidutsläppen. Så fort det finns lagrum för något slags reglering för man fram förslag på förbud eller annan styrning med sikte på klimatpåverkan – även om lagrummet, som här, tillkommit av ett helt annat skäl.

Visst finns det skäl att begränsa klimatpåverkan, men vad finns det för anledning att reglera just (Nej, måste jag verkligen förklara det här? Jag tror att läsare av den här bloggen (och rimligen också en och annan tjänsteman på Trafikkontoret) ser de uppanbara svårigheterna med att motivera den föreslagna regleringen. Men jag utvecklar gärna resonemanget om det efterfrågas)